Kontakt Homepage

Accellos
HighJump EdgeAktuality

objednat

Aktuality

Zeptali jsme se Dermacolu (30.10.2014)

logo dermacol

„Díky systému řízeného skladu jsme sice počet zaměstnanců nezmenšili, zato jsme si mohli dovolit otevřít e-shop.“ říká manažerka logistiky společnosti Dermacol a.s., paní Marta Bartošová.

Představte nám, prosím, společnost Dermacol.

Společnost Dermacol, a.s., je předním českým výrobcem a prodejcem make-upů, dekorativní a pleťové kosmetiky, tělové i sluneční kosmetiky. Česká kosmetika má svůj prvopočátek ve Filmových studiích Barrandov v Praze na počátku 60. let minulého století. V té době byl uveden i krycí make-up Dermacol – jeden z prvních v Evropě a na světe vůbec. Naše výrobky prodáváme na českém a slovenském trhu, vyvážíme je do okolních evropských států. Můžete se s nimi setkat také v USA, Kanadě, Austrálii a mnoha zemích Středního a Blízkého Východu. V roce 1992 byla značka Dermacol zprivatizovaná.

Kdo patří mezi Vaše odběratele?

„Z Brna vyvážíme výrobky na český i slovenský trh včetně zákazníků našeho e-shopu. Kosmetiku dodáváme do všech kosmetických obchodních řetězců, na nezávislý trh (menší obchody) i do kosmetických salónů. K našim velkým zákazníkům patří také četní zahraniční odběratelé, jejichž objednávky tvoří významnou část expedice z našeho skladu. Ač to může někoho překvapit, kosmetiku expedujeme i do Iráku, Íránu či Spojených arabských emirátů. I dámy v těchto zemích se v soukromí velmi rády líčí.“

Co je náplní Vaší práce paní Bartošová?

„Působím na pozici manažera logistiky. Mám na starost řízení celého skladu, který má 900 paletových míst a je naplněn zbožím pro standardní expedici i pro náš e-shop. Zajišťuji řádný příjem, skladování i expedici našich výrobků a vedu tým 20 pracovníků skladu.“

Má Váš sklad nějaká specifika?

„Na skladování kosmetiky jsou kladeny nároky podobné úrovně, jaké jsou uplatňovány u produktů ze segmentu lékárenství nebo potravinářství; také máme mnoho specifických podmínek pro skladování. Kromě běžného dodržování skladových podmínek (např. udržování správné teploty, vlhkosti a čistoty skladu), je jedním z nejdůležitějších specifik je přesné hlídání exspirace výrobků. Náš sklad se řídí pravidlem označovaným FIFO (z anglického „first in, firstout“ tj.výrobky, které byly první vyrobeny, jsou také jako první distribuovány), avšak v mnoha případech to nestačí.

Za jakého důvodu?

U mnoha výrobků majících po uvaření hmoty jednu šarži, dále označujeme rozdílně jednotlivá plnění do obalů, dochází k tzv. dílčímu plnění. To se pak rozdělí na jednotlivá balení a výrobky tak mají kromě  šarže i pořadová čísla plnění. Výhodou používaného systémuřízeného skladu je, žeumí s těmito údaji pracovat a dohledání výrobků i se složitější šarží je možné a hlavně velmi rychlé.“

Zmínila jste řízený sklad. Jak jste pracovali bez něj a co Vám dělalo největší problémy?

„Pracovali jsme s tzv. vychystávkovými listy. Z informačního systému jsme vytiskli na listu A4 (případně několika takových) seznam toho, co má skladník připravit k expedici. Skladníci, kteří tu pracovali déle, věděli, kde výrobky najdou, ale i tak bylo náročné výrobky přesně dohledat. Stejný problém jsme řešili i při inventurách. Výrobky se sice sepisovaly, ale často nebylo možné je naskladnit tak, aby byly u sebe. Při kontrolách, dílčích inventurách i auditech bylo obtížné některé výrobky dohledat.“

Pomohl Vám tedy řízený sklad produkty dohledat a identifikovat?

„Určitě ano, i když i teď se může stát, že se vyexpeduje jiný produkt,pokud u skladníků přímo nestojíte a nekontrolujete je.V úplných začátcích expedice zboží ze skladu se skladníci orientovali podle čísel výrobku, např. všechny pudry byly vedle sebe po jednotlivých číslech. Pak se stávalo, že skladníci sáhli do jiné krabice a docházelo k chybám.Když jsme dané zboží rozmístili po různých skladových pozicích, tak zase skladníci ztráceli čas hledáním požadovaného pudru. Nyní díky systému řízeného skladu tyto problémy odpadly a my můžeme využívat všechna skladová místa bez ohledu na to, abychom museli oddělovat různé produkty.“

Jak jste řešili záměny a jak je řešíte dnes?

„Před implementací systému řízeného skladu jsme záměny zboží řešili mnohem častěji. Stává se to i nyní, ale už ne v takové míře. Pouhým okem nemůžete přesně poznat, zda se jedná o ten správný výrobek. Bohužel za toto systém nemůže, je to o lidském faktoru. Například skladník při kontrole vratek někdy neprojíždí každý výrobek zvlášť. V domnění, že se jedná o stejné výrobky, je dá do expediční krabice. Pak se tato chyba může opakovat při expedici zboží.“

Potýkáte se s vratkami?

„Ano, vratky prochází několika kontrolami. Množstevními, kvalitativními a také kontrolujeme jejich exspirace. Pokud je vše v pořádku, výrobek se vrací zpět do skladu. Pokud u něj zjistíme něco nestandardního, prodávat se již nemůže a dochází k jeho vyřazení ze skladu. Např. u lesků na rtyči rtěnek poznáte, že už byly jednou otevřeny.“

Jaké jsou výhody systému řízeného skladu dle vašich zkušeností?

„Pro mě i skladníky je velkou výhodou přehlednost celého skladu a skladových zásob. Vše pak mohu lépe kontrolovat a zjistit, jestli stav odpovídá či nikoliv. Zda je expedice rychlejší, nedokážu posoudit. Efekt je hlavně v menší chybovosti. Se stejným počtem skladníků uděláme více kvalitní práce. Mám také možnost provádět statistiku a předávat vedení faktické údaje o objemu zakázek. Výhodným benefitem je i to, že podle dat v systému můžu odměňovat skladníky. V systému se totiž dá i zjistit, kolik kdo udělá zakázek, jak rychle pracuje, nebo také nepracuje.“

DĚKUJEME PANÍ MARTĚ BARTOŠOVÉ ZA ČAS, KTERÝ NÁM VĚNOVALA A POSKYTLA ODPOVĚDI PRO TENTO ROZHOVOR.

KODYS naimplementoval systém řízeného skladu Accellos One Warehouse v rekordně nízkém čase, a to během jednoho měsíce. Takto krátkého času bylo dosaženo díky využití standardních procesů a rozsáhlým možnostem konfigurace a nastavení systému Accelos One Warehouse. Díky možnosti využití fondů z EU, byla část implementace hrazena z finančních přostředků EU.

Během extrémně krátké doby byla také naimplementována přepínaná bezdrátová síť Motorola skládající se z wireless switche RFS6000 a osmi accesspointů AP5131. 

O skenování čárových kódů se starají mobilní terminály Motorola řady MC3190 a pro tisk produktových a expedičních etiket se využívá tiskáren Zebra S4M a ZM600.


Komplexní systém řízeného skladu Accellos zákazníkovi poskytuje vedle řízení a optimalizace skladových procesů i ucelený přehled nad stavem skladu, kompletní vysledovatelnost šarží a expirací, sledování efektivity a výkonu jednotlivých skladníků.